Initiele inkoopfacturen boeken
Financiële Administratie > Boeken > Invoeren initiele gegevens > Initiele inkoopfacturen boeken
 

Glossary Item Box

Initiële inkoopfacturen zijn de inkoopfacturen die open staan op het moment dat begonnen wordt met het boekhouden in WinTree.

 

Wordt op bijvoorbeeld 1 januari met WinTree gestart, gebruik dan een openstaande postenlijst van de crediteuren van 31 december, om de initiële inkoopfacturen in WinTree te boeken.

 

Initiële inkoopfacturen worden geboekt via het menu Boeken -> Initieel -> Inkoopfacturen. Een leeg scherm wordt geopend. Indien reeds initiële inkoopfacturen geboekt zijn, dan zijn deze direct in het scherm zichtbaar.

 

Klik op [Toevoegen] om een nieuwe initiële inkoopfactuur te boeken. Een initiële inkoopfactuur bevat de volgende gegevens:

ShowKader 'Factuurgegevens'

Leveranciersnr. Voer hier het leveranciersnummer in. Is dit nummer niet bekend voer dan een niet bestaand leveranciersnummer in (bijvoorbeeld 9999999) en klik op <<Tab>>. Een zoekscherm wordt getoond waarmee, op trefnaam, de leverancier geselecteerd kan worden. Na het selecteren van de leverancier wordt automatisch het leveranciersnummer gevuld.
Factuurnummer Voer hier het factuurnummer van de openstaande factuur in.
Factuurdatum Voer hier de factuurdatum van de openstaande factuur in.
Factuurbedrag Voer hier het gehele factuurbedrag van de openstaande factuur in. Dus ook als er reeds een deel van de oorspronkelijke factuur betaald is.
Omschrijving Deze omschrijving wordt automatisch gevuld met het factuurnummer en de firmanaam. Deze omschrijving kan handmatig worden aangepast.
Extern factuurnummer Voer hier het factuurnummer van de leverancier in. Dit nummer wordt bij het maken van betaalopdrachten meegestuurd naar een telebankierprogramma. In dit veld kunnen cijfers en letters ingevoerd worden.

 

ShowKader 'Openstaand'

Betalen voor Op basis van de termijn die is ingegeven in de leveranciersgegevens wordt hier de vervaldatum van de factuur berekend. De berekende datum kan handmatig worden aangepast.
Bedrag EUR Dit bedrag wordt standaard gevuld met het geboekte factuurbedrag. Verander dit bedrag naar het nog openstaande bedrag indien een deelbetaling heeft plaatsgevonden. Hierdoor is dit ook in WinTree zichtbaar.

ShowKader 'Betalingskorting'

Indien een openstaande post geboekt moet worden waarvoor nog een betalingsconditie geldt, kan dit in dit kader ingevoerd worden.

 

Geldig tot Voer hier de datum in tot wanneer de betalingsconditie geldt.
Bedrag EUR Voer hier het kortingsbedrag in dat van toepassing is wanneer voor deze datum betaald wordt.

 

Let op: zodra een initiële factuur geboekt is, kan het leveranciersnummer niet meer aangepast worden. De overige velden kunnen nog wel aangepast worden. Is het leveranciersnummer onjuist, verwijder dan de gehele initiële inkoopfactuur en voer een nieuwe factuur in.

Nadat de initiële inkoopfacturen geboekt zijn, kan het scherm gesloten worden door middel van het kruisje. Er komt altijd een melding op het scherm met het bericht dat het bedrag op de GRB-rekening Crediteuren wordt herberekend. Deze melding wordt ook getoond indien geen initiële inkoopfacturen veranderd zijn.

 

Het totaalbedrag van de openstaande posten van de geboekte initiële inkoopfacturen wordt het bedrag op de GRB-rekening Crediteuren. Dit totaalbedrag is zichtbaar op de initiële beginbalans. Na het invoeren van alle initiële inkoopfacturen moet het bedrag op de GRB-rekening gelijk zijn aan het totaal bedrag op de openstaande postenlijst uit het oude boekhoudsysteem.