Installatie Digipoort
Installatie > Installatie Digipoort
 

Glossary Item Box

De aangifte btw en ICP vanaf boekjaar 2014 is alleen nog mogelijk via Standard Business Reporting (SBR). In de praktijk betekent dit dat wanneer een maandaangifte ingediend moet worden dat uiterlijk in februari 2014 de installatie van Digipoort gïnstalleerd moet zijn. Voor een kwartaalaangifte dient deze versie voor 1 april 2014 te worden geïnstalleerd. Voor het indienen via SBR is een certificaat nodig. Aan een certificaat zijn kosten verbonden. Een overzicht van de aanbieders van deze certificaten en de kosten en meer informatie over het aanvragen van een certificaat is te vinden in hoofdstuk Aanvragen certificaat. Het versturen van het SBR-bericht wordt geregeld door Digipoort. Het is ook mogelijk om via de site van de belastingsdienst de aangifte te doen dat kan voordeliger zijn wanneer er minder dan 100 regels voor de ICP aangifte zijn.

 

Standard Business Reporting (SBR) is een methode voor het samenstellen en aanleveren van financiële berichten. Met SBR legt u de gegevens in uw bedrijfsadministratie eenmalig op een standaard manier vast. Uw bedrijfsadministratie is het bronbestand: u kunt de gegevens eenvoudig hergebruiken voor verschillende soorten rapportages aan overheidsinstellingen en een aantal banken. Zo hebt u minder werk aan het samenstellen van de verplichte rapportages Voer hier je notitie-tekst in.
Digipoort : Alle rapportages die u met SBR aan de overheidsinstellingen aanlevert, lopen via 1 digitaal kanaal van de overheid: Digipoort. De rapportages die u met SBR aan de deelnemende banken aanlevert, lopen via een vergelijkbaar kanaal: de Bancaire Infrastructurele Voorziening. Voer hier je notitie-tekst in.

ShowInstallatie Digipoort

Voor de installatie van Digipoort is een nieuwe versie van de Electronische aangifte nodig. Deze versie is te downloaden via onderstaande link.

 

http://bestand.tsd.nl/cgi-bin/FileManager/Manager.pl?file=Electronische%20aangifte%2FGRB%20Electronische%20aangifte.exe&link=78d272604c2656288d14acc9f5000089&a=12

 

Indien de installatie niet automatisch start is de link ook te kopiëren in een browser.

Nadat het bestand is gedownload verschijnt onderstaand schern(Dit kan enige tijd in beslag nemen).

Het is mogelijk dat  beveiligingswaarschuwingen getoond worden. Kies dan voor de optie [Doorgaan] of [Uitvoeren]

 

 

 

Kies voor de button [Accept] om verder te gaan en vervolgens een aantal keren voor [Volgende] 

Voor deze versie is DOTNET4.0 vereist op de computer. Het installeren van DOTNET4.0 kan enige tijd in beslag nemen.

 

 

 

Aan het einde van de installatie dient voor [Klaar] gekozen te worden.

 

 

ShowInstellingen Electronische aangifte via SBR

Voor het aangeven van de electronische aangifte via SBR is een aantal instellingen toegevoegd.

Op het tabblad Electronische aangifte in het menu Bestand --> Instellingen dient voor de sectie Intracommunautaire leveringen eenmalig het huisnummer en de toevoeging in aparte velden gezet te worden.

 

 

Op het tabblad Communicatie Belastingdienst is een extra sectie Digipoort koppeling Certificaat toegevoegd.

 

  

 

Het ontvangen certificaat dient opgeslagen te worden. Deze locatie en de bestandsnaam worden in het veld Bestandsnaam gezet. Met het certificaat wordt ook een wachtwoord meegestuurd. Deze dient in het veld Wachtwoord geplaatst te worden. 

 

 

 

ShowVerzenden Electronische aangifte

 

Het verzenden van de electronische aangifte (Bestand --> Exporteren) gebeurt op de normale manier. Indien aangegeven wordt via SBR dan verschijnt in de titelbalk van de wizard onderstaand scherm.

 

 

De controle is nu vastgelegd in het certificaat derhalve wordt niet meer om een pincode gevraagd. Als de aangifte is verstuurd dan verschijnt op de afdruk van de aangifte een bericht.

 

 

 

Via de optie Ontvangen Berichten Belastingdienst (Bestand --> Importeren) kan gecontroleerd worden of het bericht verwerkt is.

ShowOntvangen berichten Belastingdienst

Om te zien of het bericht juist is verwerkt bij de Belastingdienst dient het bericht opgehaald te worden. Via Ontvangen berichten Belastingdienst worden alle nog aanwezige aangiftes getoond.

 

Klik op de regel waarvan de status moet worden opgevraagd en klik op [Status ophalen].

 

 

 

De volgende melding verschijnt.

 

 

 

 

Klik op [Inzicht status]

 

 

Ook in de regel zelf is door de scrollbar naar rechts te schuiven de laatst opgehaalde status te zien.

 

 

 

De volgende statussen kunnen worden weergegeven.

 

  • Niet opgevraagd: Er is nog geen statusinformatie opgehaald.
  • In behandeling: Er is statusinformatie opgehaald maar er is nog geen bevestiging/fout.
  • Ontvangst bevestigd: De aangifte is door de Belastingdienst ontvangen en bevestigd (hiermee is aan de aangifteplicht voldaan).
  • Fout: Er is een fout in het bericht/aanlevering.

 

Indien een fout wordt weergegeven in het bericht dan dient contact opgenomen te worden met

 

Servicecentrum Logius
E servicecentrum@logius.nl
T 0900 555 4555 (10 ct p/m)

 

gevraagd zal worden naar het aanleverkenmerk, datum en tijd alsmede het btw nummer en het responsekenmerk (laatste wordt ook wel de procesid genoemd).

Deze gegevens worden vermeld in de regel waarvan de status is opgevraagd.

 

 

Na de ontvangstbevestiging wordt de aangifte op definitief gezet. Bij het opnieuw versturen van de aangifte dan verschijnt onderstaande melding.

 

ShowAanvragen certificaat

De procedure voor het aanvragen van een certificaat, in hoofdlijnen, is als volgt:


Face2Face controle
PKIoverheid stelt een aantal eisen aan het verstrekken van PKIoverheid services certificaten waaronder een face-to-face controle

een belangrijke is. Tijdens de face-to-face controle worden de vertegenwoordiger en de certificaatbeheerder geïdentificeerd op basis van de door hen aangeleverde legitimatiebewijzen.

Afhankelijk van de certificaatverstrekker kan dit op een aantal vaste locaties in het land, bij de klant op kantoor of op het kantoor van de certificaatverstrekker.

Hierbij moeten fysiek aanwezig zijn:

Abonnees (bevoegd bestuurders van de organisatie)

Certificaatbeheerder (persoon die het certificaat gaat beheren)


Nodig voor de Face2Face controle:

Origineel geldig legitimatiebewijs van alle aanwezige personen (paspoort, Identiteitskaart, rijbewijs vanaf model 2006),

een uitreksel van de Kamer van Koophandel met vermelding van de natuurlijke personen als bestuurders van de organisatie (niet ouder dan één maand)


Er moet een internet host aan het certificaat gekoppeld worden, bijvoorbeeld sbr.uwbedrijf.nl

Dit domein moet op naam van uw bedrijf staan.

 

Per KVK-nummer een apart certificaat nodig in verband met het overheidsidentificatie nummer (OID.) Dit nummer ziet er als volgt uit: 0003[KVK nummer]0000. Hiermee kan  gecommuniceerd worden met de Belastingdienst.

 

Uitgebreider informatie over het aanvraagproces is o.a. te vinden op:
http://www.sbr-nl.nl/fileadmin/SBR/documenten/LOG_Factsheet_Certificaten_FINAL_web.pdf 

 

 

Geaccrediteerde leveranciers van het certificaat:
(in volgorde van onze voorkeur, op basis van technische invulling, doorlooptijd en prijs)

1.QuoVadis       http://www.quovadisglobal.nl/

2.Digidentity      http://www.digidentity.eu/

3.ESG              https://www.de-electronische-signatuur.nl/

4.KPN              http://certificaat.kpn.com/

 

Nogmaals benadrukt: Het voor WinTree benodigde certificaat is een zgn. PKCS#12 certificaat

 

 

1.     QuoVadis

Aanvraag procedure: http://www.quovadisglobal.nl/DigitaleCertificaten/PKIOverheidCertificaten/Actieprijs_details.aspx 
Doorlooptijd: Na audit op locatie 2-3 dagen.

Actieprijs tot 31 december 2013: 475 euro (excl. BTW)

Hiervoor wordt de audit op locatie gedaan, krijgt u een PKIOverheid Service Servercertificaat met een looptijd van 3 jaar en alle telefonische support die nodig is om het certificaat te installeren.

Een eigen domeinnaam is vereist!

 

2.     Digidentity

Aanvraag procedure: https://www.digidentity.eu/static/nl/digidentity-ssl/digipoort-ssl.html

Doorlooptijd certificaat: minimaal 3 uur.

Certificaat drie jaar geldig: Nu maar 499 euro (excl. BTW)

Eenmalige administratie kosten: 125 euro

Aanmaak van het CSR (Certificate Request) gebeurt met OpenSSL, pakket moet gedownload worden. Er is een duidelijke handleiding beschikbaar voor de installatie.

 

3.     ESG

Aanvraag procedure: http://www.de-electronische-signatuur.nl/web/nl/faciliteiten/digikoppeling/120

Na de face2face wordt het certificaat binnen 10 werkdagen geleverd.

Certificaat drie jaar geldig: 597 euro, excl. BTW

Bijkomende kosten:  administratiekosten (25 euro), face2face registratie (80 euro) en reiskosten (50 euro) bij Face2Face registratie op locatie.

Bij PKCS#12 certificaten worden de benodigde sleutelparen (.CSR) gegenereerd door ESG.

 

4.     KPN

Aanvraag procedure: http://certificaat.kpn.com/sbr-standard-business-reporting/certificaat-voor-sbr-aanvragen/

Doorlooptijd 2-3 weken

Er kan gekozen worden voor twee pakketten:
Standaard pakket: 599 euro (all-in, excl. BTW)

- PKIoverheid (services) Servercertificaat

- Eenvoudige aanvraag

- Identificatie certificaatbeheerder op uw kantoor

- Aflevering certificaat op electronische wijze

- Customer service tijdens het bestelproces

Premium pakket: 659 euro

- PKIoverheid (services) Servercertificaat

- Eenvoudige aanvraag

- Identificatie certificaatbeheerder op uw kantoor

- Aflevering certificaat op electronische wijze

- Premium customer service tijdens het bestelproces en installatie

- Certificaat installatie garantie

 

 

De installatie van het certificaat

Het certificaat dat ontvangen is kan geïnstalleerd worden. Wanneer deze werkzaamheden door TSD uitgevoerd moeten worden dan maken we hiervoor graag een afspraak. De bestede tijd wordt op basis van nacalculatie doorberekend tegen het dan geldende tarief.