Klachtenregistratie
Bedrijfsadministratie > Procedures > Klachten > Klachtenregistratie
 

Glossary Item Box

De WinTree functie Klachtenregistratie is bedoeld om eenvoudig grip te houden op klachten van klanten en/of leveranciers. Klachten kunnen automatisch door WinTree  worden aangelegd of handmatig worden ingevoerd. In de klachtenregistratie worden alleen klachten ingevoerd, het doet niets met voorraad of inkopen; klachten kunnen wel voorkomen uit een mutatie in voorraad of inkoop. Met de geregistreerde klachten kunnen vervolgens de leveranciers periodiek worden beoordeeld.

 

Klachtenregistratie is met iedere module samenstelling te gebruiken. Ook WinTree Bedrijfsadministratie Basis kan klachten registreren. Voor het registreren van klachten van leveranciers en de daarbij behorende beoordeling is de module inkoop noodzakelijk.

 

ShowParameters

Voordat gebruik gemaakt kan worden van de functie Klachtenregistratie dienen de volgende parameters geactiveerd te worden:

Nummer Omschrijving Waarde
1746 Gebruik klachtenregistratie 1
1747 Toon ook afgehandelde klachten in het 'Onderhoud Klachten'- scherm.

0 = Nee

1 = Ja

1748 Voorkeur fax klachtendocument voor klanten, in te stellen via de afdrukopties van het document.
1749 Voorkeur e-mailen klachtendocument voor klanten, in te stellen via de afdrukopties van het document.
1758 Voorkeur map waar gezocht wordt naar foto's
1762 Menu 'Beoordelen leveranciers", aantal dagen terug kijken 7 = default

ShowStamgegevens

Voor het registreren van klachten dienen de volgende stamgegevens ingevoerd te worden:

TSD adviseert om met een beperkt aantal klachtensoorten te beginnen. Als voldoende ervaring is opgedaan met het registreren

kan het aantal klachtensoorten eenvoudig uitgebreid worden.

 

ShowOnderhoud klachten

Klachten worden geregistreerd vanuit verschillende menu's in WinTree, afhankelijk van de wijze waarop een klachtensoort is ingesteld. Klachten kunnen bijvoorbeeld worden geregistreerd bij het retour boeken van verkoopregels of het aanpassen van de aantallen bij de ontvangst van inkooppartijen. Alle geregistreerde klachten zijn zichtbaar via het menu Relaties --> Onderhoud Klachten 

ShowBeoordeling leveranciers

Op basis van geregistreerde klachten is het mogelijk om leveranciers een beoordeling te geven. Hiervoor is het menu Relaties --> Beoordelen leveranciers beschikbaar. Dit menu heeft natuurlijk alleen een functie indien de module Inkoop in WinTree  actief is.

ShowRegistreren van klachten

Indien bij het aanmaken van een klachtensoort is aangegeven dat een klacht geregistreerd moet worden bij een bepaalde handeling in WinTree (Stamgegevens Klachten, tabblad "Gebruik"), dan wordt automatisch een "Registreren klacht"-scherm geopend. Het is ook mogelijk om een klacht, zonder voorafgaande mutatie, handmatig in te voeren.  Lees voor het registreren van klachten "Registreren klachten".