Lees ook de beschrijving Autorisatie in het hoofdstuk procedures over de mogelijkheden die de functie Rollen biedt.
Voordat rechten met behulp van rollen ingesteld kunnen worden is het noodzakelijk dat ten minste 1 gebruiker in WinTree is ingevoerd en ingesteld als beheerder. Lees voor het toevoegen van een gebruiker en het instellen als beheerder de beschrijving Medewerkers.
Rollen kunnen alleen toegevoegd en ingesteld worden door de beheerder van WinTree . Andere gebruikers zien het menu Onderhoud Rollen niet in het menu Bestand -> Stamgegevens -> Overig -> Rollen.
Wanneer het menu geopend wordt dan zijn alle reeds ingevoerde rollen zichtbaar. Klik op [Toevoegen] om een nieuwe rol toe te voegen.
Een rol bestaat uit de volgende velden:
Omschrijving |
Voer hier een duidelijke omschrijving van de rol in |
Volgnummer | Voer hier een volgnummer voor de rol in. Dit nummer wordt later gebruikt voor het selecteren van de rollen |
Datarol | Plaats hier bij een nieuw toegevoegde rol een vinkje. Dit vinkje kan later uitgevinkt worden |
Dataselectie | Hier kan één van de ingevoerde selecties uit Office Manager geselecteerd worden. Gebruik de dropdownlijst om een selectie te selecteren. Lees meer over het gebruik van selecties in combinatie met rollen in het hoofdstuk Procedures -> Autorisatie -> Gebruik dataselectie |
Wanneer een nieuw rol toegevoegd is, met het vinkje bij checkbox 'Datarol' aangevinkt, dan zijn alle overige tabbladen nog leeg. Sluit het scherm en heropen de rol. In onderstaande afbeelding een voorbeeld van een toegevoegde rol.
Het vinkje in de checkbox ‘Datarol’ kan nu uitgevinkt worden, wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een dataselectie. De vijf overige tabbladen kunnen nu verder ingesteld gaan worden.
Op dit tabblad worden alle 5 programma’s van WinTree getoond. Ook de programma’s die volgens de gebruikte modulesamenstelling niet beschikbaar zijn. Per programma wordt in de kolom ‘Toegang’ de juiste toegangsinstelling geselecteerd met behulp van de dropdownlijst. Klik op het – teken en de dropdownlijst wordt geopend. Hier kan gekozen worden uit:
Ja | Het programma mag geopend worden |
Nee | Het programma mag niet geopend worden |
- | is geen ingestelde toegang, is gelijk aan Ja |
Onderstaande afbeelding toont een voorbeeld hoe bij het gebruik van Bedrijfsadministratie en Financieel de toegang ingesteld kan worden.
Op dit tabblad worden alle menu’s van WinTree getoond (dus ook van programma’s die op basis van de gebruikte module samenstelling niet actief zijn) die door TSD vooringesteld zijn waarbij de toegang ingesteld kan worden. Per vooringesteld scherm kan de toegang ingesteld worden. Klik hiervoor in de kolom ‘Toegang’. Er wordt een dropdown geopend waarin de volgende keuzes beschikbaar zijn:
Ja | Het menu mag geopend worden en gegevens kunnen hierin aangepast worden. Bepaalde functies kunnen echter nog wel beperkt zijn via de rolinstellingen |
Nee | Het menu kan niet geopend worden |
- | Geen rechten ingesteld is gelijk aan Ja |
Wanneer het menu Rollen heropend wordt dan worden de ingestelde menu’s met een toegangsinstelling als eerste getoond. De niet ingestelde menu’s worden in alfabetische volgorde getoond.
Menu’s die niet door TSD vooringesteld zijn voor Toegang kunnen via de Instelmodus per menu ingesteld worden. Deze menu’s (voorbeeld: Treecommerce Messenger in bovenstaande afbeelding) worden ook op het tabblad 'Vensters' getoond en kunnen daar alsnog aangepast worden.
In dit tabblad zijn alle lijstgroepen zichtbaar welke in Bedrijfsadministratie gebruikt kunnen worden. Het is nog niet mogelijk om rechten in te stellen per groep voor één van de andere WinTree programma's. Per lijstgroep wordt in de kolom 'Toegang' de juiste toegangsrechten met behulp van een dropdownlijst ingesteld. Klik op het – teken en de dropwdown wordt geopend. Hier kan gekozen worden uit:
Ja | Toegang tot de documenten in de groep |
Nee | geen toegang tot de documenten in de groep |
- | niets ingesteld, is gelijk aan Ja |
Of een document, in een groep waar de toegang op Ja of - staat, daadwerkelijk afgedrukt mag worden is op het tabblad 'Lijsten' in te stellen.
Per document wordt in de kolom 'Toegang' de juiste toegangsrechten met behulp van een dropdownlijst ingesteld. Klik op het – teken en de dropdown wordt geopend. Hier kan gekozen worden uit:
Ja | Het document mag afgedrukt worden |
Nee | het document mag niet afgedrukt worden, is voor de ingestelde gebruiker niet zichtbaar |
- | Niets ingesteld, is gelijk aan Ja |
Ja | Functie mag gebruikt worden |
nee | Functie kan niet gebruikt worden, button niet zichtbaar |
- | Niets ingesteld, is gelijk aan Ja |