Menu Inkoop
Bedrijfsadministratie > Menu Inkoop
 

Glossary Item Box

Met het basisprogramma van WinTree Bedrijfsadministratie kan een volledige voorraad- en verkoopadministratie gevoerd worden. Met de WinTree-module 'Inkoop' kan deze basis uitgebreid worden tot een volwaardig Handelsprogramma. Met behulp van de door deze module toegevoegde programmaonderdelen kan een volledige inkoopadministratie in het programma gevoerd worden.
Inkooporders kunnen ingegeven worden waarna inkoopbevestigingen afgedrukt kunnen worden. De hierop volgende stap is het afroepen van de ingekochte artikelen. Dit afroepen kan gebeuren ten behoeve van verschillende doelen. Zo kan er een afroep gedaan worden ten behoeve van de eigen voorraad, dus bijvoorbeeld om de eigen voorraad op niveau te brengen. Ook kan een afroep gedaan worden ten behoeve van verkochte artikelen - verkocht maar niet als eigen voorraad beschikbaar.

 

Succesvolle handel valt of staat met de beschikbaarheid van de juiste informatie op het juiste moment. De kracht van WinTree ligt in het overnemen van arbeidsintensief werk, zodat de gebruiker zich kan toeleggen tot zijn/haar kerntaken. Met deze module stelt WinTree de gebruiker in staat om alle in- en verkopen, zoekactiviteiten en afroepen snel en efficiënt te verwerken.

 

 

Samenvatting van de mogelijkheden

 

Menu Inkoop

Na het activeren van de module 'Inkoop' zijn onder het menu Inkoop de volgende menu-opties beschikbaar:

De laatste optie Inkoopfacturen heeft zeer beperkte functies indien de module 'Controle Inkoopfacturen' (nr 106) niet geactiveerd is.

Afhankelijk van extra geactiveerde modules wordt in dit menu nog extra opties getoond.

 

ShowUitbreiding modules

De module 'Inkoop' biedt al een uitgebreid aantal mogelijkheden. Maar deze module kan verder uitgebreid worden met extra modules. Deze extra modules zijn in aparte handleidingen beschreven of er komen binnenkort handleidingen voor beschikbaar.

 

Inkoopaanvragen (nr 132)
Met deze module kan eenvoudig per verkoop– of offerteregel bepaald worden of een aanvraag gemaakt moet worden. Nadat deze regels aangevinkt zijn, ontstaat een lijst met aan te vragen regels waarbij het offerte- of ordernummer als referentie vermeld wordt. Aan de aanvraagregels kunnen leveranciers gekoppeld worden en vervolgens wordt de aanvraag verzonden (fax of e-mail). Zodra de leverancier reageert kan de prijs en het aantal opgeslagen worden in de inkoopaanbiedingen.

 

Inkoopaanbiedingen (nr 86)
Door de aanbiedingen van leveranciers als fictieve voorraad in WinTree op te nemen, is er altijd een passend antwoord op aanvragen van klanten. Het is direct zichtbaar wie het kan leveren en er is inzicht in de beschikbare hoeveelheid en de prijs. Vanuit de verkooporder en/of een werkbon kan rechtstreeks ingekocht worden op basis van de fictieve voorraad. Deze zeer effectieve functie stelt de WinTree gebruiker in staat om snel en doeltreffend te reageren op de wensen van klanten.

 

Goederen Ontvangst (nr 62)

Met de module Inkoop worden alle ingekochte partijen direct na het afroepen op de ontvangstlocatie geplaatst. Indien hier een tussenfase noodzakelijk is, moet de aparte module Ontvangst Goederen geactiveerd zijn.

 

Controle Inkoopfacturen (nr 102)
Deze module biedt de mogelijkheid om ontvangen inkoopfacturen in WinTree te controleren met de partijen die afgeroepen cq ontvangen zijn.

 

Doorboeken inkoopfacturen (nr 106)
Wordt ook gewerkt met WinTree Financieel of een koppeling met een ander boekhoudpakket dan kan met de module 'Doorboeken inkoopfacturen' gecontroleerde inkoopfacturen verwerkt worden naar de boekhouding. Voorwaarde is dan wel dat het ontvangende boekhoudpakket inkoopfacturen kan importeren.


 

 

Voor enkele andere overzichten met betrekking tot inkoop-gerelateerde zaken kunt u meer informatie hier vinden: Nuttige overzichten